Saturday, August 25, 2007

MPOB tubuh Institut Tanah Tropika

BANGI: Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) bersedia menubuhkan Institut Tanah Tropika (Tropical Peat Institute - TROPI) bagi memastikan tanaman sawit yang ditanam di tanah berkenaan tidak merosakkan alam sekitar dan tidak menyumbang kepada pemanasan global.
“Institut itu berperanan menjalankan penyelidikan secara terperinci mengenai penanaman sawit di atas tanah gambut,” katanya pada mesyuarat bulanan saintifik dan profesional bersama pegawai kanan di ibu pejabat MPOB di sini baru-baru ini.Beliau berkata, Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Peter Chin Fah Kui, ketika lawatan beliau ke Negara Kesatuan Eropah (EU) bulan lalu menyarankan supaya ditubuhkan institut seumpama itu selepas NGO negara berkenaan menuduh tanaman sawit di tanah gambut menyumbangkan kepada pemanasan global. “NGO Barat menuduh melalui penggunaan tanah gambut sedalam satu meter untuk tanaman sawit boleh menyebabkan pelepasan sebanyak 90 tan gas karbon dioksida ke udara dan menyebabkan pemanasan atmosphera.“Tuduhan itu dibuat tanpa bukti saintifik dan penyelidikan yang menyeluruh. Tanaman sawit di Malaysia yang ditanam di tanah gambut adalah kurang daripada 10 peratus dan ia ditanam sejak dulu dan sebelum isu pelepasan gas rumah hijau ini ditimbulkan,” katanya.
Beliau berkata, melalui penubuhan pusat itu, kerajaan dan industri berupaya menyediakan maklumat yang lebih saintifik bagi menangkis tanggapan negatif dan tuduhan liar NGO negara barat itu dan pada masa sama dapat membangunkan tanah gambut dengan tanaman sawit secara teratur,” katanya.Beliau menjelaskan tanaman sawit di tanah gambut berupaya mengeluarkan hasil setanding dengan tanaman sawit di tanah mineral sekiranya dilakukan pengurusan air dan mengamalkan penyelenggaraan ladang dengan baik. “Menanam sawit di tanah gambut adalah pilihan terakhir dilakukan peladang kerana membabitkan kos lebih 40 peratus tinggi daripada kos penanaman di tanah mineral,” katanya.

No comments: